2014. július 3., csütörtök

Védd a fejed! Ne engedd hogy egy napszúrás elrontsa a nyaralásod!





Ha az egész napot a napon töltöd figyelj oda, mert egy napszúrás igencsak tönkre tudja tenni a következő pár napod, arról nem is beszélve hogy nagyon veszélyes.

Ne csak akkor gondolj erre amikor a vízparton vagy! Otthon a kertben is lehet olyan erős a napsugárzás, hogy éjjel vagy legkésőbb másnap pokolian rosszul lehetsz.





Mi az a napszúrás?
A napszúrás oka a tartós, tűző napon történő tartózkodás. A fej hőmérséklete meghaladja a testét, a fokozottan ingerelt agyhártya pedig megduzzad, és nyomást gyakorol agyunk különböző területeire. Általában vízvesztés (dehidratáció) vagy ritkábban sóvesztés kíséri. Minél melegebb van, szervezetünk annál több vizet párologtat el, ha pedig túl sokat izzadunk, folyadékhiány alakulhat ki.



Milyen tünetei vannak:
  • fejfájás (gyengétől a kibírhatatlanig)
  • gyengeség
  • hidegrázás
  • émelygés
  • hányinger
  • hányás
  • ájulás
  • esetleg láz


Az ájulást leszámítva már mindegyiket sikerült megtapasztalnom, a legsúlyosabbat és a legtovább tartót úgy, hogy már tisztában voltam vele, hogy valamiért az én szervezetem érzékenyebb a napsütésre. Abban a hitben voltam, hogy mindent megtettem megelőzésképpen, körülbelül 2 órát voltam fedetlen fejjel a napon, amikor éppen vízben voltam.


Ma már sokkal körültekintőbb vagyok.

Mit tegyél ha el akarod kerülni a kellemetlen tüneteket?

  • 11 és 15 óra között kerüld az állandó tűző napsütést! A bőrödnek sem tesz jót, ebben az időszakban könnyen le is éghetsz.

  • Inni, inni, inni! Első sorban vizet vagy ha azt unod készíts magadnak limonádét. A hideg alkohol tartalmú italok nem jók folyadék pótlásra.

  • Világos kalap, sapka, kendőből készített turbán, vizes törölköző. Mindegy melyik, de védd a fejed!



Mit tegyél, ha már megtörtént a baj?
  • Feküdj le egy hűvös sötét szobában és pihenj!
  • Igyál sok vizet!
  • A test, és különösen a fej hűtése ilyenkor nagyon fontos, és jól is esik. Zuhanyozz naponta többször hideg vízzel. A hideg vizes borogatás tarkóra, homlokra szintén sokat segít.
  • A fejfájást és a hányingert kezelhetjük gyógyszerrel.
  • Egy pár napig felejtsd el a napot! - Nem lesz nehéz.



Súlyos esetben, ájulás esetén forduljunk orvoshoz!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése